Na Bosforu u Stambolu...
Istambul je najčuveniji turski grad koji se
prostire na dva kontinenta evropski i azijski. Nekadašnji Konstantinopolj
ili Carigrad ipak nije prestonica
Turske. Inače, između dve najudaljenije tačke velegrada je čak 180 km, a u
njemu živi oko 18 miliona ljudi. Impozantni podaci nema šta.
Koliko god da je i moderan
grad, turiste ili zaljubljenike u otkrivanja novih mesta ponajviše intresuju i vekovni graditeljski
poduhvati.
U susret starovekovnim
zdanjima prva je Galata kula koju godišnje posete milioni ljudi pred čijim očima “ pukne” jedinstvena slika grada. Kula je srednjevekovna
građevina visoka 62 metra. Izgrađena je od
drveta pa je tokom svoje poduže dobi pretrpela razne promene. Od Galata
kule prečicom uz vodu dospe se na čuveni istambulski most na kome ama baš uvek ima pecaroša.
Vreme nas je poslužilo pa put pod noge do čuvene Aja Sofije – Crkve svete mudrosti. Važi mišljenje da je to najčuvenije zdanje i atrakcija Istambula. Neobična i lapa s polja ali i iznutra. Do nedavno muzej, preciznije od 1934. do 2020. godine, a sada ponovo džamija. Kako god ona je vrhunsko, zapravo remek delo vizantijske arhitekture i umetnosti.
Evo još ponešto o divnoj Aja
Sofiji. U toj crkvi se nalazio vladarev
oltar koji je smatran centrom sveta. Izgrađena je za svega pet godina, od 532. do 537. godine
u vreme cara Justinijana i carice
Teodore. Bila je najveća crkva hiljadu godina, sve do izgradnje seviljske 1520.
Posebna energija u posebnoj građevini gde kosmos i beskraj dotakne svakog ko uđe u nju. A oko Aja Sofije sređen prostor, zelenilo, fontana, klupe, kako i zaslužuje Crkva svete mudrusti jer valja predahnuti i srediti misli i utiske nakon boravku u njoj.
Nedaleko od Aja Sofije nalazi se Plava džamija ili Ahmetova, koju je on zapravo darivao gradu, a građena je od 1609. do 1616. Džamija je u ono vreme izazvala nezadovoljstvo kod muslimanskog življa jer je imala šest minareta koliko i velika džamija u Meki. No, i pored zamerki ona je jedno od najlepših dostignuća osmanske arhitekture.
U Istambulu je i Topkapi palata koja je bila gotovo 400 godina rezidencija turskih vladara. Njenu izgradnju naložio je sulejman Mehmed II osvajač nakon što je pokorio grad. Topkapi palata je sve do 1856. bila centar carstva. A danas je zbog svoje istorijske važnosti, umetničkog izraza i jedinstvenosti pod zaštitom UNESKA .
Sultan Abdulmedžit I pomenute 1856. preselio je rezidenciju u palatu Dolmabahšče. Još jedno zdanje koje izaziva divljenje. Na toj građevini vidan je uticaj evropskih graditelja, umetnika i dekoratera. Moglo bi se reći savršeno delo ljudskih ruku na savrešnoj morskoj obali.
Harmonija lepote, stvaralaštva i prirode. A upravo zbog nje zamalo da bankrotira
Turska jer je izgradnja koštala današnih dve milijarde dolara. Sastoii se od
285 soba, šest velikih turskih kupatila, 44 salona, šest prekrasnih terasa…U
njnoj je 14 tona zlata i 36 lustera. Najpoznatiji je dar britanske kraljice
Viktorije tažak pet tona sa 750 svetiljki. U toj palati boravio je i osnivač
moderne truske države Kemal Ataturk. Turci ljubomorno čuvaju tu lepotu pa je
fotografisanje zabranjeno, ipak poklanjamo vam pogled na čuveni luster.
Moram da kažem da je svaki deo Istambula priča za sebe. Ovo je moj izbor i priča o njemu.
Boemsku četvrt Istambula, Balat nikako ne bih zaobišla, doduše podosta je udaljen od ostalih atrakcija i znamenitosti carskog grada, ali vredi svaki trenutak proveden u njemu a krasi ga to što je potpuno drugačiji od ostalih delova. Ceo kraj odiše posebnošću, kafići, stare drvene kuće i zgrade u jarkim bojama. Okupan kišom zaista ostaje u sećanjima. Zadržao je stoletni duh, a u Balatu je smeštena i Carigradska patrijaršija.Tu su uglavnom nastanjeni Grci, Jevreji i Jermeni.
Svakako da ima i modernih, ogromnih tržnih centara u Istambulu pomenuću i pokazaću vam dva Zurlo i Istinija park.
A kad ste već u gradu na moru može se posetiti i još jedna atraktivna destinacija to su Prinčevska ostrva kojih je ukupno devet, a najbliže gradu i ujedno i najveće je Bajukada. Ipak je neveliko pet kvadratnih kilometara. Na ostrvu nema automobila, ali ima dobre zabave. Do prinčevskih ostrva potrebo je svega 90 minuta vožnje trajektom.

3 comments
😊😍
ReplyDeleteToliko puno zanimljivosti , treba ostati mesec dana da bi se sve videlo i uživalo 😊
ReplyDeleteHvala za predivne fotografije i informacije
Divna reportaža
ReplyDelete